Praktijkexamen

Praktijkexamen tips Rijschool Den Haag

De meest gemaakte fouten

Voorkom deze fouten tijdens het praktijkexamen

Na maanden van rijlessen en voorbereidingen is het grote moment dan eindelijk aangebroken: het praktijkexamen. Iedereen wil natuurlijk in één keer slagen, maar helaas is dat niet voor iedereen weggelegd. In deze blog vertelt Rijschool Den Haag JouwRijles.nl welke fouten het meest gemaakt worden tijdens het praktijkexamen. Als jij deze fouten weet te voorkomen, vergroot je de kans dat je in één keer slaagt voor je rijbewijs.

Kijkgedrag

Jouw rijinstructeur heeft er tijdens de rijlessen continu op gehamerd: je kijkgedrag. Tijdens het praktijkexamen let de examinator - eigenlijk zonder dat jij het doorhebt - voortdurend op hoe jij kijkt tijdens het autorijden. Het gebeurt heel vaak dat examenkandidaten zó zenuwachtig zijn dat ze de juiste manier van kijken tijdens het praktijkexamen vergeten lijken. Het is heel belangrijk dat je de juiste balans weet te vinden tussen het in je spiegels kijken en het uitvoeren van bepaalde (bijzondere) manoeuvres. Kijk niet te gehaast, maar ook zeker niet veel te lang in de spiegels. Voor de examinator is het belangrijk dat jij kunt aantonen dat je in elke verkeerssituatie het overzicht weet te bewaren.

Plaats op de weg

Daags voor je praktijkexamen weet je ondertussen wel dat we in Nederland het liefst zoveel mogelijk aan de rechterkant van de weg rijden. Dit is alleen niet in alle gevallen zo. Als de situatie erom vraagt moet je uitwijken voor fietsers, geparkeerde auto’s of andere obstakels aan de rechterkant van de weg. Ga er zeker niet veel te dicht langs tijdens het passeren. Daarnaast is voorsorteren heel erg belangrijk. Zorg ervoor dat je altijd goed en op tijd voorgesorteerd bent, zodat je geen enkele afslag mist en alle opdrachten van de examinator goed kunt uitvoeren. Tot slot is het belangrijk om niet te nonchalant over te komen, dus voorkom dat je te ruime of te krappe bochten neemt.

Bijzondere verrichtingen

Bij het uitvoeren van bijzondere verrichtingen is veiligheid het belangrijkste, dit heb je - als het goed is - ook al van je rijinstructeur geleerd. Tijdens het praktijkexamen komt het wel eens voor dat een examenkandidaat zo gefocust is op de uit te voeren handeling, dat hij of zij vergeet om zich heen te kijken. Als jij tijdens het praktijkexamen niet goed kijkt of het veilig genoeg is om een bijzondere verrichting uit te voeren, kun je er op voorhand al van uitgaan dat je niet slaagt. Onthoud heel goed dat al het overige verkeer voorrang heeft als je een bijzondere manoeuvre gaat uitvoeren. Kijk voor en tijdens het uitvoeren van de handeling dus goed of er verder niets aankomt.

Snelheid

Je moet altijd proberen de maximaal toegestane snelheid te hanteren. Zo zorg je ervoor dat je goed meerijdt met het verkeer voor je en houd je de andere weggebruikers achter je niet onnodig op. Tijdens het praktijkexamen is het ook wat snelheid betreft heel erg belangrijk dat je de juiste balans weet te vinden. Als je te angstig bent, is de kans groot dat je langzamer dan de maximaal toegestane snelheid rijdt. Maar wil je juist laten zien dat je helemaal niet zo angstig bent, dan is de kans heel groot dat je te hard gaat rijden. Zowel te zacht als te hard rijden is niet gewenst. Reageer adequaat op elke verkeerssituatie en pas je snelheid aan als de situatie daar om vraagt.

Inhalen

Tijdens het praktijkexamen ontkom je er niet aan om een stukje op de snelweg te rijden. Veel examenkandidaten veranderen op de een of andere manier als ze de snelweg op rijden. Er zijn ineens heel veel andere auto’s en de snelheid moet een flink stuk omhoog. Als je tijdens het praktijkexamen op de snelweg rijdt en een andere auto of vrachtwagen moet inhalen, zorg dan voor voldoende afstand bij het inhalen. Probeer er daarnaast ook voor te zorgen dat je genoeg snelheid maakt tijdens het inhalen. Als je daardoor even iets harder moet rijden dan de maximaal toegestane snelheid is dat geen enkel probleem, dat hoort erbij! Dat komt omdat een inhaalactie zo snel mogelijk uitgevoerd dient te worden, zodat je andere verkeersdeelnemers niet tot last bent.

Verkeersborden over het hoofd zien

Blijf dus tijdens het rijden altijd gefocust op de snelheid en het overige verkeer, maar vergeet ook zeker de omgeving niet. Wij zien het heel vaak gebeuren dat examenkandidaten zo druk zijn met alles,

dat de verkeersborden en andere markeringen op de weg vergeten worden. Examinatoren testen of jij dit soort verkeersregels in acht houdt door de opdrachten die ze geven zo vaag mogelijk te houden.

“Linksaf bij de eerstvolgende mogelijkheid”, is bijvoorbeeld een mogelijke opdracht. Bijna iedere examenkandidaat maakt zich direct klaar om de opdracht uit te voeren, zonder op bijvoorbeeld de verkeersborden te letten. Dan zou het zomaar zo kunnen zijn dat de eerstvolgende mogelijkheid een straat is die verboden in te rijden is met een auto. Blijf hier dus altijd heel goed opletten tijdens het praktijkexamen.

Onzekerheid

Probeer tijdens het praktijkexamen besluitvaardig te rijden en ook zo op de examinator over te komen. Kijk altijd goed voor je uit, zodat je bepaalde verkeerssituaties in kunt schatten en genoeg tijd hebt om er zo veilig mogelijk op te reageren. Je besluitvaardigheid kun je vergroten door: 1. aan te tonen de auto goed te beheersen 2. erop te vertrouwen dat jij de auto altijd de baas bent 3. afstanden en snelheden goed in te schatten (gevaarherkenning) 4. kijk ver vooruit, zodat je op tijd de juiste beslissingen kunt maken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *